Tani podjazd? – To możliwe!

0
502

Budowa domu wiąże się nie tylko z jego murami i wnętrzem, ale również z otoczeniem projektowanego czy budowanego obiektu. Niekiedy zdarza się, że ogród jest pomijany w planowaniu, często głównie ze względów ekonomicznych. Niewątpliwą częścią otoczenia domu jest podjazd dla samochodów lub do garażu, na którym można nieco zaoszczędzić.

Jaki więc może być pomysł na tani podjazd?

Kruszywo, kostka brukowa, beton, płyty – to tylko niektóre ze stosowanych nawierzchni na podjazdy. Przy dokonywaniu wyboru najczęściej ważne są dwa czynniki – koszt wykonania i materiałów oraz estetyka, oba idą ze sobą w parze i są niemalże nierozłączne.
Osoby, które nie przejmują się kosztami zwykle biorą pod uwagę jeden pomysł – kostka kamienna. Jest ładna, często nie „pracuje”, dzięki czemu samochód nie zapadnie się przy dłuższym postoju, ale jej wykonanie jest dość drogie – za tonę tego typu kostki należy zapłacić co najmniej 700zł. Co więcej – samo wykonanie podjazdu z kostki kamiennej jest pracochłonne, a więc koszty tzw. robocizny mogą przekraczać możliwości finansowe właściciela budowanego obiektu.

Jaki więc jest najlepszy pomysł na tani podjazd?

Najczęściej wymienia się podjazd z kruszywa. Jest to materiał stosunkowo tani, należy jednak pamiętać o tym, żeby kruszywo nie było zbyt miękkie. Żwir nie powinien być tzw. rzecznym, gdyż jego omywana w rzece powierzchnia będzie miała wpływ na przemieszczanie się żwiru. Najczęściej stosowanymi kruszywami są kruszywa z bazaltu, porfiru czy granitu, zdarzają się również kruszywa wapienne, choć mogą być nietrwałe (ich trwałość zależna jest od pochodzenia).
Podjazd z kruszywa wykonuje się bardzo prosto w sposób warstwowy. Należy na początku usunąć warstwę wierzchnią ziemi o głębokości około 50 cm, a następnie ułożyć geowłókninę. Na warstwie geowłókniny (np. 300zł za 100m2) umieszcza się warstwę tłucznia frakcji od około 30-60mm o grubości 20 cm (40-80zł za tonę), a następnie żwiru o frakcji 4-30mm o grubości 10-15 cm (50-300zł za tonę), na wierzchu można umieścić ozdobny żwir np. w kolorze pasującym do budynku, które z pewnością dodadzą uroku, choć ostatecznie podniosą koszty. Każdą warstwę należy ubić, najlepiej przeznaczonym do tego wibratorem, dzięki czemu podjazd będzie trwalszy.

Koszty wykonania podjazdu z kruszywa, uważanym za pomysł na tani podjazd, są niewątpliwą zaletą. Niestety trzeba być świadomym kosztów eksploatacji podjazdu – z czasem będzie trzeba uzupełniać żwir, ponieważ może się ubić i zapaść, a gdy pojawią się rośliny należy je natychmiast usuwać, co generuje nowe koszty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here